DOK-TALENTER BOOMER

Aflysning af alle visninger under CPH:DOX ændrer ikke på, at vi er rigtigt stolte over, at festivalen har udtaget rekord mange talenter og film, der er støttet af Filmværkstedet / København. 

Vi håber, at nogle af de værkstedsstøttede film vil blive vist online via festivalens initiativer. Følg med på cphdox.dk

Udover 7 værkstedsstøttede dokumentarer på CPH:DOX, har 2 talenter tv-premiere på DR.TV i samme periode.

Vi ønsker alle stort tillykke med at komme i mål med deres film og få dem ud til et stort publikum.

Herunder kan du læse om alle filmene. CPH:DOX har gjort det muligt at se filmene online april måned med.

Rigtig god fornøjelse! 

VI SLÅS MED SVÆRD

Af Malthe Saxer og Maj Andersen

Rigtige drenge nøgenbader, slås med sværd og lærer at onanere i fællesskab. Det er i hvert fald sådan de to unge mænd i ‘Vi slås med sværd’ forestiller sig den drengeopvækst, de føler sig snydt for. De er transkønnede og har nu som voksne besluttet sig for at udforske mandlig identitetsdannelse i Nordeuropas sidste vildmark. Med sig har de telt, gasblus og en lidt for klichéfyldt liste over alt det, de skal opleve på en dannelsesrejse, der skal vise sig at sætte deres kærlige venskab på prøve – og tvinge dem ud i en moderne eksistenskamp midt i den natur, de ellers altid har følt sig forrådt af.

Se den her

BARNEPIGERNE

Af Signe Barvild Stæhr og produceret af Cæcilie Østerby Sørensen og Line Hvidtfeldt

Da filmskaberen Signe Barvild Stæhr var bare fem år gammel døde hendes mor helt uventet og pludseligt midt om natten. Signe husker kun meget lidt fra den tid sidst i 1980’erne, og hendes far kan ikke lide at tale om det. For at fylde de mange blanke huller kontakter hun de mange barnepiger, der i de følgende år hjalp til i huset. Det viser sig, at alle husker tingene på deres egen måde. ‘Barnepigerne’ er en performativ dokumentarfilm med et kreativt overskud midt i det dybt personlige projekt. Gennem stilfulde rekonstruktioner af livet i forstaden bliver fortidens fortællinger kaldt tilbage.

Se den her

FORESTILLINGER OM MIN FAR

Af Emil Nørgaard Munk og produceret af Selma Jusufbegović

Instruktør Emil Munks far bliver pludseligt fundet død i sin lejlighed, på et tidspunkt hvor Emil og hans far er følelsesmæssigt langt fra hinanden. Derfor beslutter Emil at tage en sidste samtale med sin afdøde far. Med hjælp fra to skuespillere genbesøges kærlige og smertefulde minder, mens far og søn taler om kærlighed, revolution, faderens alkoholmisbrug og meningen med det hele. Undervejs må Emil også rejse til Palæstina for at skabe et nyt billede af sin far. ‘Forestillinger om min far’ er en modig hybridfilm, der overskrider dokumentarismens rammer og bevæger sig ud i fiktionens mulighedsrum.

Se den her

SIDSTE ØJEBLIKKE

Af Victoria Francker og produceret af Sofie Amalie Laulund

Juli og Las’ forhold er ved at være slut. Vi følger den sidste tid i en ung kærlighed, som det ene øjeblik er stærk, det næste skrøbelig. Det ene øjeblik fyldt med kys og glade sommerdage på rulleskøjter, det næste præget af splittelse og søvnløse nætter. Victoria Franckers film giver et intimt indblik i parforholdets mest sårbare sider. De to unge piger ville så gerne have det perfekte forhold, men er fyldt med usikkerhed og uopnåelige forventninger til, hvordan et sådant bør være. Francker integrerer pigernes egne personlige optagelser fra tiden sammen i sin både nærværende og sårbare film.

Se den her

ET ÅR FOR EVIGT

Af Pauline Merrildgaard og produceret af Malou Bækgaard Jakobsen

På Kastanievej Efterskole i København er Isak, Oskar og Sylvester for første gang et år væk hjemmefra. Fyldt med energi og nysgerrighed, frygt og forvirring, forsøger de at navigere i alt fra den første kærlighed, og hvem de ønsker at være, til hvad der mon ville ske, hvis man smurte tigerbalsam under øjnene. Følsomheden og teenageårenes store sus er opmærksomt fanget af den debuterende instruktør Pauline Merrildgaard, som med sin impressionistiske film fra indersiden af et drengeunivers markerer sig som et af dansk films helt store nye talenter. Følelsen af at være ung i København lige nu, ramt på kornet.

Kan ses her

REBECCAS RUM

Af Grit Tind Mikkelsen og produceret af Puk Eisenhardt

Iværksætteren Rebecca Vera Stahnke har kappet kontakten med den etablerede modebranche, og satser nu alt på sit nye koncept Veras. Fra den håbefulde start i tomme butikslokaler, til de skarpe hjørner til bestyrelsesmøderne, kæmper Rebecca på alle fronter for et rum, som er hendes. I en virkelighed, hvor tonsvis af tøj og højspændte konfrontationer er en del af hverdagen, er Rebeccas største udfordring i sidste ende hende selv. ‘Rebeccas Rum’ følger den personlige rejse gennem en ung iværksætters første år, men er først og fremmest en menneskelig fortælling om Rebecca selv – kvinden bag fænomenet Veras.

Kan ses her

DADDY

Af Lars Leonhardt og produceret af Vibeke Fogel

Amerikanske Brendan var antropolog og rejste verden rundt for at studere fremmede kulturer og folkeslag. Altså lige indtil han mødte sit livs kærlighed i Danmark og blev far til deres fælles barn. Med et udansk blik på vort lille land – men med en selvironi, som han må have samlet op her – bliver Brendans eget liv genstand for hans professionelle og ofte morsomme syn på faderrollen. Den er nemlig på fuldtid, da det ikke er så let at finde et job, når man ikke rigtigt taler dansk. Enhver forfængelighed er for længst smidt over bord, og ‘Daddy’ er en ærlig og usentimental film med et varmt hjerte.

Se den her

UØNSKET

Af Esben Halfdan Blaakilde

I 1985 forsvandt min amerikanske far, Anthony Dean Costa. Jeg var 1 år gammel. Han var efterlyst af PET & Interpol, mistænkt for at være østtysk kontraspion. Siden har vi aldrig hørt fra ham. Nu har jeg besluttet mig for at prøve at finde ud af, hvem han var, og hvorfor han forlod os. Det bliver en rejse tilbage i fortiden og ud i verden, til Rusland. Men kan omkostningerne være for høje?

Premiere på DR3 den 15. marts.

EN KVINDEKAMP FOR ALLE

Af Emilie Adelina Monies

Dansk dokumentar fra 2019. Som 13-årig bliver Natasha Al-Hariri spyttet i ansigtet af en forbipasserende mand, fordi hun bærer tørklæde. I dag er Natasha erklæret feminist og en aktiv stemme i den muslimske kønskamp.

Se dokumentaren her.