Opsøgende projekter er et initiativ som fungerer sideløbende med støtterunderne. Formålet med projekterne er at skabe fokus på nye teknologier eller fortælleformer. Som regel har projekterne haft form som konkurrencer, hvor deltagerne har skullet komme med forslag til hvordan de ville gribe ”det nye” an – siden 1998 har det bla. Foregået gennem workshops og seminarer.

Det første opsøgende projekt hed “video-x” i 1980, som havde til formål at introducere det nye format u-matic hb for erfarne filmskabere som Jon Bang Carlsen, Jytte Rex, Anne Wivel og mange flere.

Siden 25 års-jubilæet har filmværkstedet arrangeret flere og flere opsøgende projekter i takt med, at nye fortælleformer og ny teknologi blev introduceret med kortere og kortere intervaller.

Nedenfor ses de forskellige opsøgende projekter der har været gennem årene.

Af en anden verden (2017)

Filmværkstedet/København indkaldte projektforslag til film eller tv-serier med fokus på aktuelle temaer: familiesammenføring, ghettoisering, kontanthjælpsloft, flygtninge, krig etc. Den bærende fortæller har en anden baggrund, vinkel og erfaring end den dominerende. Projektet henvender sig til unge mellem 18-28 år. Instruktør og fortæller kan godt være en og samme person. Den personlige historie ”af en anden verden” kan udvikles på baggrund af et menneskes høstede erfaringer. Projektet løber hen over efteråret 2017 med endelig uddeling af produktionsstøtte på 100.000 kr. + adgang til udstyr ved et møde i december. Støtten uddeles 2 gange, dvs. til 2 film eller tv serier, som hver især modtager 100.000 kr. inkl. adgang til Filmværkstedets udstyr. 

10 ”dogmer” for Af en aden verden

  1. Instruktøren har instrueret dokumentar, kort- eller novellefilm.
  2. Instruktøren er ikke fyldt 28 år den 2. oktober 2017.
  3. Historien giver et indblik i et Danmark eller i en vinkel på livet, som sjældent ses i danske film og tv-serier.
  4. Historien skal kunne udvikles frem til manuskript eller projektbeskrivelse fra september til december 2017 – evt. med hjælp af en manusforfatter.
  5. Der vil blive udvalgt 4 projekter til udvikling, som støttes med hver max. 10.000 til manus og pilot på max. 3 min.
  6. I starten af december vil der blive uddelt støtte til to af projekterne. Støtten vil være på kr. 100.000 + udstyr.
  7. Filmen eller tv-serien skal have premiere senest i november 2018.
  8. Projekterne skal selv finde hold og kan finde yderligere finansiering.
  9. Holdet har alle rettigheder, dog har Filmværkstedet / København ret til at vise produktionerne til vederlagsfrie visninger og ved filmkunstneriske fremstød.
  10. Der vil blive lagt vægt på innovativ brug af nye produktions-, distributions- og fortælleformer.

PATRICIA DRATI ER FILMKONSULENT PÅ AF EN ANDEN VERDEN

Patricia Drati er freelance filmproducer og udviklingskonsulent, som arbejder med både dokumentar og fiktion. Patricia har mellem 2009-2015 været Projektleder for CPH:LAB på CPH:DOX Filmfestivalen, hvor hun udviklede den tværkulturelle træning samt et lavbudget produktionsprogram for internationale filmtalenter. I 2012 vandt hun en Robert for årets kortfilm for produktionen af kortfilmen Girl in the Water af Jeppe Rønde. Desuden har Patricia arbejdet som manuskriptlæser og konsulent siden 2013, både i Danmark og internationalt. En af de film hun i øjeblikket udvikler som producer, Borders af den rumænske instruktør Ionut Piturescu, er blevet udvalgt for L’Atelier de Cinéfondation 2015 til Cannes Film Festival.


Nordic twilight (2014)

Genrefilmen som f.eks. zombiedramaet, sci-fi’en, vampyrfortællingen, gyseren og hvad der ellers findes kræver fornyelse. Vi kan ikke slå amerikanerne og dem med penge på deres bane. Derfor søgte filmværkstederne nytænkning, innovation, vildskab – et Nordisk touch til genrefilmen. Målet er at sætte en høj ambition for originalitet og teknisk udførelse. Men først og fremmest skal historie, konflikt, drama og karakterarbejdet fungere. Vi ønsker ikke genre for genrens skyld. Vi ønsker at se de overnaturlige fortælleelementer brugt til at styrke ”den gode historie”, og tilføre filmen det der kan gøre den til … kunst. Vi skal inspireres og trænes af de allerbedste fra ind- og udland. Ikke kun de bedste instruktører og manusforfattere men også special effects folk, production designere og animatorer skal være lærere på seminarer og workshops i det tidlige efterår. ”Nordic Twilight” blev lanceret i løbet af juni og august over hele landet. Igennem åbne arrangementer satte vi genrefilmen på dagsorden overfor vækstlaget. På de åbne arrangementer fortalte danske instruktører og filmfolk inspirerende om deres erfaring med at arbejde med genrefilm. Med deadline 4. september kl. 12.00 satte vi den redaktionelle proces i gang.

Regler for produktionerne:

  1. Max. 30 min. – gerne serielt fortalt
  2. Det skal være genrefilm
  3. Jo mere projektet åbner for deltagelse i udvikling og produktion, jo bedre. Der vil blive lagt vægt på innovation i produktions- og/eller distributionsform: gør projektet brug af crowdsourcing, nye teknologier, app på iPad eller andre brud med traditionelle veje?
  4. Efter crashkurser, workshops og projektudvikling får op til 5 projekter mulighed for at producere en pilot /  animatik støttet med max. 20.000 og udstyr fra dit regionale værksted.
  5. De bedste forslag til op til 3 film udvælges ved pitch af pilot og støttes hver med op til kr. 100.000 samt adgang til det regionale værksteds udstyr.
  6. Instruktør, forfatter(e) og producer skal sætte tid af til at følge crash kurserne.
  7. Alle rettigheder og evt. indtægter tilfalder holdet
  8. Værkstederne har ret til at vise de producerede film internt uden vederlag.
  9. Produktionerne skal være klar til visning senest august 2015 på Odense Film Festival.
  10. Den 4. september kl. 12.00 er der deadline for forslag til projekter. Du sender dit forslag til dit regionale filmværksted – alle animationsprojekter til Open Workshop – skema skal bruges.

For de projekter, der går videre efter det planlagte redaktionsmøde 15. september, vil der være manusworkshop og seminarer om production design og budgettering af produktion med special effects. Planen er, at redaktionen modtager det udviklede materiale 27. oktober, hvorefter den vælger 5 projekter, der går videre på møde den 3. november. De skal producere en pilot og får adgang til udstyr og op til kr. 20.000,- i støtte. Den 16. december skal de 5 projekter præsentere pilot og pitche projektet for redaktionen, hvorefter der vælges 3 projekter til produktionsstøtte. I den følgende fase skal projekterne lægge en produktions- og en finansieringsplan, hvorefter støtten kan udbetales. Alt med forbehold for ændringer i tidsplanen.

Special- og visual effects i genrefilm – Jonas Ussing og Søren Hvam

Jonas Ussing har arbejdet med visual effects i mange år og er lige nu i gang med ”Zombiehagen”. Han fortæller om arbejdet med filmens computerskabte effekter. Søren Hvam er manager hos Nordic Effects, og har de sidste mange år arbejdet professionelt med special effects, og vil give en indføring i effekternes verden. Seminaret foregik d. 13 august kl. 19 – 22 på Filmværkstedet / DFI Gothersgade 55, 4., 1123 København K

Genrefilm “on a shoestring budget” – Sohail Hassan og Alexander Brøndsted

Sohail Hassan har i mange år kæmpet for at komme til at lave genrefilm – men har haft svært ved at opnå støtte. Han har lavet film alligevel, og vil dele ud af sine erfaringer med at lave gode genrefilm på et lavt budget. Alexander Brøndsted er – sammen med Antonio Steve Tublén – skaber af spillefilmen ”LFO”. Hør om erfaringerne fra produktionen. Seminaret foregik d. 19 august kl. 19 – 22 på Filmværkstedet / DFI Gothersgade 55, 4., 1123 København K

Om at skrive med det overnaturlige – Nikolaj Scherfig

En af de mest anvendte manuskriptforfattere har fundet tid til at fortælle om, hvordan man skriver med elementer et godt stykke fra realismen. Seminaret foregik d. 21 august kl. 19 – 22 på Filmværkstedet / DFI Gothersgade 55, 4., 1123 København K


Din webisode (2012)

100.000 til Din Webisode

PROJEKTET ER AFVIKLET OG PULJENS STØTTEMIDLER UDDELT

SÅDAN SÅ OPSLAGET UD:
Har du en idé til en webisode – en serie på nettet – så har Danmarks 4 store filmværksteder et tilbud til dig. Den 3. december vil vi vælge op til 3 af de bedste forslag. De får hver kr. 100.000 i produktionsstøtte og adgang til udstyr fra det regionale filmværksted.
Bliver dit projekt udvalgt efter den første ansøgningsfrist 11. oktober, vil du blive tilbudt crashkurser i produktion, at skrive serier og projektudvikling.
PDen 8. november er der frist for den udviklede projektbeskrivelse. Den 11. november vil de 5 bedste forslag få støtte på kr. 10.000 og adgang til udstyr til at producere en pilot/animatic.
Den 3. december bliver det hele afgjort ved en pitching session. Senest august 2014 skal serien være på nettet.

Regler for produktionerne:

  1. Max 6 afsnit af 5 min.
  2. Emnet er frit, genren er fri – dok, drama, gys, hybrid…
  3. Jo mere projektet åbner for deltagelse i udvikling og produktion, jo bedre. Der vil blive lagt vægt på innovation i produktions- og/eller distributionsform: gør projektet brug af crowdsourcing, nye teknologier, app på iPad eller andre brud med traditionelle veje?
  4. De bedste forslag til 3 webisodes støttes hver med op til kr. 100.000 samt adgang til det regionale værksteds udstyr
  5. Instruktør, forfatter(e) og producer skal sætte tid af til at følge crash kurserne
  6. Alle rettigheder og evt. indtægter tilfalder holdet
  7. Værkstederne har ret til at vise de producerede webisodes internt uden vederlag
  8. Produktionerne skal være klar til visning senest august 2014
  9. Den 11. oktober kl. 12.00 er der deadline for forslag til projekter. Du sender dit forslag til dit regionale filmværksted – alle animationsprojekter til Open Workshop – skema skal bruges

Facebooksiden ”Din Webisode”

Open Workshop, Viborg:
Infomøde: den 25. september kl. 15.00 på The Animation Workshop / Arsenalet, Parolesalen, Kasernevej 8-10, 8800
ViborgFilmkonsulent: Frederik Villumsen
Ansøgninger sendes til tim@viauc.dk
Hjemmeside: www.animwork.dk/en/open_workshop.asp

Århus Filmværksted:
Infomøde: 25. september kl. 20:00, Godsbanen, Skovgaardsgade 3, 8000 Aarhus C
Filmkonsulent: Morten Hartz Kaplers
Ansøgninger sendes til webisode@afv.dk
Hjemmeside: http://www.afv.dk/Din_Webisode.html /

Odense Filmværksted:
Infomøde: 26. september kl. 16:00
Filmkonsulent: Carsten Islington
Ansøgninger sendes til: mette@ofilm.dk
Hjemmeside: www.ofilm.dk

Filmværkstedet / DFI:
Infomøde: 24. september kl. 19.00, Gothersgade 55, 4. 1123 København K – tilmelding på prami@filmworkshop.dk
Filmkonsulent: Prami Larsen
Ansøgninger sendes til: prami@filmworkshop.dk /
Hjemmeside: https://filmworkshop.dk/aktuelle-puljer-og-workshops/din-webisode/

– danske og udenlandske ekspempler på Webisodes

Danske eksempler på webisodes:

”Robin Färdig” af Daniel Kragh-Jacobsen
http://www.youtube.com/watch?v=MS-5OhLj-iE&list=PL9553AF812E4C5DBE

”Alla Salute” af Aske Bang og Allan Hyde
http://funnyhaha.dk/serier/alla+salute–26/

“Doxwise Dagbog – I & II” af Michael Noer og Julie Pedersen
Har ikke fundet et virksomt link

”Pinly & Flau – en mobil-webisode” af Martin Strange-Hansen
www.pinlyflau.com – kræver Quicktime – ellers ligger de også på YouTube – søg på Pinly & Flau

Fra Martin Strange-Hansen:

“Selvom flere er et par år gamle kan de stadig noget: Som udgangspunkt er det ideens styrke og enkelhed, samt muligheden for at variere den som afgør en webseries succes.
“Ctrl” som er interessant i kraft af at den er støttet af NBC, og som bruger sit enkle koncept eget effektivt. En location, de samme spillere, variationer over de samme indstillinger, samt en klar og legesyg narrativ.
http://www.nbc.com/ctrl/

“Mr Deity” Er også båret af en meget enkel og klar ide. Productionwise får den utroligt meget ud af meget lidt, ideen og især skuespil og dialog bærer konceptet oppe. Den er støttet af donationer.
http://mrdeity.com

“Toyboize”-I denne Bafta nominerede serie er vi i mockumentary afdelingen, hvor vi læner os op af Office og trækker på popkulturelle referencer, som gør den både smertefuld og frydefuld at se på. Igen den enkle ide, hvor hvert afsnit føles som en fremadskriden mod pinagtighedens sump. Godt skuespil.
http://www.toyboize.com – afsnittene er på toyboize tv -de ligger også på youtube.

“Itsjerrytime” Her er det ikke så meget ideeen, som det meget personlige og den meget personlige stemme, som giver serien sit særpræg. Det var den serie som inspirerede mig til Pinly og Flau, fordi det var første gang jeg selv oplevede, at det var muligt af skabe identifikation i de korte webserier.
http://www.itsjerrytime.com

“Happy Tree Friends”. Nok en af de første succesfulde webserier. I kender den sandsynligvis. Små nuttede dyr og ekstrem vold og indvolde hører sammen på nettet.
http://www.mondomedia.com/shows/happytreefriends/

Og så er der Jerry Seinfelds nyere serie “Comedians in cars getting coffee”, som i høj grad trækker på Seinfeld og hans gæstespillers personaer. Produktionel enormt enkel, og kan tillade sig at være meget løs i sin struktur, da den jazzede improviserede stil er en del af seriens styrke.
http://comediansincarsgettingcoffee.com

Lisa Kudrows serie “Web therapy”, som produceres af HBO, er også et kig værd. Igen er det den enkle ide, og en hovedkarakter som giver mulighed for variationer over temaet, som bærer konceptet.
http://www.lstudio.com/web-therapy/

Og så er der den både ret sjove og faktisk lærerige “You suck at photshop”. Selvom alt foregår på vores hovedpersons computer, og han egentlig bare giver tutorials til hvordan man bruger værktøjerne i photoshop, så er den desperate stemme og det ægteskabelige drama, som man uforvarende trækkes med ind i ret sjovt at følge.
http://www.mydamnchannel.com/channel/you_suck_at_photoshop_1906

Stort tal til Martin Strange-Hansen for at give lov til at dele disse ekspempler.


KAMIKAZE (2009)

KAMIKAZE var et talentudviklingstiltag, som Filmværkstedet under Det Danske Filminstitut lancerede i 2009. Målet var at få så mange unge som muligt til at byde ind med nyskabende og udfordrende idéer til levende billeder på flere platforme – kun fantasien sætter grænser. De mest banebrydende ideer fik produktionsstøtte.

KAMIKAZE havde tre kompetente konsulenter ved roret!
Reklamemanden Philip Einstein Lipski, som bl.a. har stået bag lanceringen på ‘Mænd der hader kvinder’, den kritikerroste filminstruktør Martin de Thurah, som har leveret en film, der vises i den danske pavillon på EXPO 2010, og sidst men ikke mindst dokumentaristen Michael Noer, hvis film ‘De vilde hjerter’ har indkasseret adskillige festivalpriser og nu spillefilmsdebuterer med ‘R’. De tre herrer skal ikke bare skal lege smagsdommere og vurdere strømmen af indsendte idéer. De vil også fungere som deciderede mentorer, og hjælpe de unge projektdeltagere med at få deres spæde – og forhåbentlig skøre og skæve idéer – til at blomstre i fuld flor.

KAMIKAZE -flere platforme!

Fredag d. 18. september 2009 var de tre konsulenter desuden at finde på Filmværkstedet til en såkaldt ‘Slyngelstuedag’, hvor mange interesserede kiggede forbi og luftede deres idéer.

Blandt de indsendte ansøgninger blev 11 projekter udvalgt til at deltage i KAMIKAZE workshoppen 29. – 31. oktober.

Efter workshoppen gik projekterne ind i 3. fase. Her blev to projekter udvalgt til at modtage støtte til egentlige produktioner. De to projekter blev prælanceret i forbindelse med CPH:PIX i april 2010.

Læs mere om KAMIKAZE på projektets Facebook-gruppe.

Konsulenter

KAMIKAZE konsulenterne Michael Noer, Martin de Thurah og Philip Einstein Lipski kommer med inputs, der kan give jeres projekt det ekstra løft.

Michael Noer (f. 1978) er filminstruktør og har bl.a. instrueret dokumentarfilmene ‘Hawaii’, ‘Vesterbro’ og ‘De Vilde Engle’, der har vundet adskillige festivalpriser. Hans film er ofte energiske og forbinder historisk set den dokumentariske genre med film fra eksotiske egne eller lukkede miljøer, som publikum almindeligvis ikke selv har adgang til. Michael Noer er uddannet på Den Danske Filmskole.

Martin de Thurah (f. 1974) er film- og musikvideoinstruktør, og er netop ved at lægge sidste hånd på en film, der skal vises i den danske pavillon på EXPO 2010. Martin de Thurah har en række kritikerroste produktioner bag sig, bl.a. novellefilmene ‘Vi Der Blev Tilbage’ og ‘Ung Mand Falder’, der blev vist på Cannes Film Festival i 2008. Han er også kendt for flere prisbelønnede musikvideoer, der bl.a. tæller prominente kunstnere som Mew, Fever Ray, Röyksopp og Carpark North. Martin de Thurah er uddannet på Den Danske Filmskoles animationslinie.

Philip Einstein Lipski lancerer spillefilm for Nordisk Film og har stiftet Einstein Film, som producerer animationsspillefilm. Er i partnerskab med trioen bag ‘Terkel i Knibe’ og ‘Rejsen til Saturn’. Philip Einstein Lipski har desuden mange års erfaring som kreativ i reklamefilmsbranchen. Philip Einstein Lipski har på det seneste bl.a. stået bag lanceringen af ‘Mænd der hader kvinder.’


CLIPS (2009)

De færdige film kører frem til udgangen af 2009 på www.politiken.tv

En CLIPS er en filmisk fortælling/udsagn af begrænset længde til web-avisen Politiken.tv
En CLIPS er uforudsigelig, tankevækkende, sansende og inviterer måske til debat. Den skal kunne tage udfordringen op fra den vildtvoksende verden af visuelle indtryk, som er den daglige net-avis-læsers forventning, og med det filmiske formsprog udfordre grænselandet mellem film og internet.
Det kan være den ’darling’, der ikke fik plads i den færdige film, det mest autentiske øjeblik, et filmisk digt, et opråb, en iagttagelse, eller en skæv kommentar i filmform. ’Det hemmelige klip’ fra en kommende eller ældre produktion, research-notater, personligt arkivstof eller en mini-reportage…

MAN KUNNE SØGE MED

  1. en kort skriftlig idé til en film, hvor du har optagelserne; et råklip eller en ”smagsprøve” på DVD skal sendes til DFI, CLIPS-redaktionen, Filmværkstedet
  2. en færdig CLIPS, som sendes til DFI, CLIPS-redaktionen, Filmværkstedet på DVD.

REDAKTION

Redaktionen bestod af konsulenterne Michael Haslund-Christensen, Miriam Nørgård, Dola Bonfils, en ansvarlig fra Politiken og Prami Larsen, Filmværkstedets daglige leder.

20.000 PR. CLIPS

Redaktionen støttede 12 CLIPS til visning på www.politiken.tv. DFI støttede med kr. 20.000 pr. færdigt CLIPS.

Det første CLIPS blev vist den 30. oktober. Hver dag op til og under CPH:DOX var der premiere på et nyt CLIPS. Alle CLIPS ligger samlet på Politiken.tv. CLIPS og CPH:DOX 08 vil i Politikens markedsføring komme til at spille sammen.

Det Danske Filminstitut får med støtten rettighederne til at distribuere de udvalgte CLIPS via www.politiken.tv frem til udgangen af 2009. I kampagneperioden 28. oktober frem til primo december 2008 var rettighederne eksklusive. De støttede CLIPS må alene distribueres af politiken.tv – eller som led i viral markedsføring for CLIPS på politiken.tv.

Politiken.tv streamer filmene i en Flash player. Men da det er enkelt at downloade en streamet film, erhverver DFI rettighederne til såvel streaming som download. Filmene kan finde vej til mange andre sites uden din eller vores kontrol. Medvirkende og 3.mands rettighedshavere skal være forberedt på, at filmene kan findes andre steder på web end politiken.dk, filmstriben.dk, cphdox.dk og dfi.dk.

Samtidig erhverver DFI rettighederne til at distribuere filmene uden vederlag på samme vilkår som fremgår af Det Danske Filminstituts vilkår for støtte til kort- og dokumentarfilm af 1. oktober 2008. Det vil i praksis sige på www.filmstriben.dk.


Film om netværk (2007)

Med projektet DOX CONNECTED i 2007 ville vi sætte skub i unge samfundsengagerede dokumentarister. Vi indkaldte forslag til film, der indkredser følgerne af de forandringer Danmark har gennemgået indenfor familien, velfærdsstaten, fritids- og arbejdslivet. Vi ville se, hvad det har fået af betydning at selvbestaltede netværk spiller en stor rolle i konkurrence med familie og offentlige institutioner. Vi ville se det fremstillet visuelt, originalt, frækt og fornyende. Deltagerne blev tilbudt workshops, seminarer og idéudvikling fra professionelle konsulenter, så de kunne få skærpet synsvinkel, provokeret fordomme, lært at omsætte tanker og ideer til dokumentariske billeder, i dramatiske og publikumsengagerende forløb. DOX CONNECTED henvendte sig ikke alene til instruktører. Vi opfordrede producere, researchere, klippere, forfattere og fotografer til at tilmelde sig. DOX CONNECTED blev introduceret ved 2 arrangementer den 6. og 13. september 2007 i Bio Carl, Cinemateket.

Regler for produktionen – De 10 regler:

  1. instruktøren må ikke være fyldt 28 år ved deadline for ansøgning den 27. september 2007
  2. kerneteamet skal deltage i seminarer og workshops
  3. filmprojektet skal holde sig indenfor temaet: “netværk”
  4. internettet skal medtænkes i projektforslaget fra første færd
  5. udvælgelsen foretages af en redaktion bestående af 2 eksterne konsulenter, Max Kestner og Lotte Lindegaard, produktionsleder Monica Hellström og leder Prami Larsen
  6. projekterne skal etablere samarbejde med en producer i et privat produktionsselskab
  7. op til 10 projekter udvælges til produktion af dummy og kan søge om op til kr. 20.000 i udviklingsstøtte og får adgang til udstyrsstøtte
  8. op til 5 projekter udvælges til produktionsstøtte og kan søge op til kr. 50.000 i kontantstøtte og får adgang til udstyrsstøtte
  9. distribution og rettigheder afklares umiddelbart efter projekterne er bevilget
  10. Sæt alt på spil! Fornyelse opnås ikke uden at tage chancer

Følgende projekter fik bevilling – Instruktør og arbejdstitel:

  • Christian Vium: Struggling Along
  • Maria Kongerslev: Folkevalgt
  • Didde Elnik: Et Blad falder til Himlen
  • Jette Hye Jin Mortensen: Adopnation

Dox netwise (2006)

Med deadline den 26. oktober 2006 ingangsatte Det Danske Filminstitut en forsøgspulje til støtte for dokumentarfilmprojekter, der anvender internettet på den mest innovative måde. Vi satte følgende rammer op for projekterne: “Det skal være som en del af produktionen og/eller distributionen, så vidt distributionen er en del af projektets samlede koncept.”
Vi efterlyser projekter, der udvikler, spejler eller bevæger filmkunsten. Det kan være i en ændring af værkopfattelsen eller i værkets møde med sit publikum. Konkret efterspørger vi projekter, som bruger internettets muligheder produktiontionelt. Det kan være en total omlægning af projektudvikling fra verbal til visuel ”formulering” af filmens idé. Det kan være inddragelse af web’et som den del af den kommunikative virkelighed, som internettet er kommet til at repræsentere særligt overfor børn og unge – men også for singler, gamere og hasardspillere. Det kan tage udgangspunkt i indhentning af filmmateriale via nettet. Det kan være adgang til lukkede sociale rum. Det kan tage udgangspunkt i opbygning af netværk– en slags filmens community. Og det kan være alt det, der tænkes i dag og bliver aktuelt i morgen.
Ansøgningerne vil blive vurderet med en filmkunstnerisk målestok. Der vil blive lagt vægt på projektets radikalitet og nytænkning.” (Fra projektbeskrivelsen.)

Der kom 21 forslag til redaktionen, der bestod af Henrik Føhns, Anders Geertsen, Malene Flindt Pedersen, Poul Vestergaard, Dola Bonfils og undertegnede.

Følgende 5 projekter fik støtte:

  • ”Undersøgelsen” / Fenar Ahmad / FINAL CUT PRODUCTIONS ApS / Udviklingsstøtte
  • ”Little EarthQuakes” / Jeppe Rønde Jensen / COSMO DOC ApS / Produktionsstøtte til website
  • ”Rambo – A Different Kind of Angel” website / Jakob Høgel / COSMO DOC ApS / Produktionsstøtte website
  • ”Mit Parallelle Liv” / Bente Milton, Mikkel Stolt / MILTON MEDIA ApS / Udviklingsstøtte
  • ”Vesterbro – Dox Netwise” / Sarita Christensen, Michael Noer / COPENHAGEN BOMBAY ApS / Produktionsstøtte webfilm

Den samlede støtte udgør næsten kr. 900.000.

Projektet har indtil videre vist, at med udviklingen af flere platforme og vinduer, virtuelle verdener og parallelle liv samt nye research- og projektudviklingsformer er det egentlige støttebehov ved nogle typer dokumentarfilmproduktioner ændret. Med ønsket om at dokumentarfilm skal kunne klare sig i konkurrencen med andre medier, og især kunne nå yngre målgrupper i denne konkurrence, vil en åbning af støttemuligheder for webintegration være ønskværdig.


Boost the dox (2006)

En ny generation af samfundsengagerede dokumentarister

De 5 film, der blev udvalgt ud af 98 forslag, havde premiere den 16. november 2006:

Kærlighedspolitiet

Instruktør: Krister Moltsen

Hvad skal der til, for at to mennesker har et reelt ægteskab? Skal de elske hinanden? I så fald hvor højt? Og hvis ikke, hvad er det så et ægte ægteskab skal indeholde? Det her er en film om kærlighed og ægteskab og samlivskontrol.

En Vej Frem

Instruktører: Freja H. Lyngkjær Petersen og Rune Selsing

En film om venskabet mellem den tidligere advokatsekretær Bodil på 69 år og drengene Ismael på 22 år fra Somalia og Alae på 19 år fra Irak. De bor alle tre i Akacieparken – et socialt belastet boligområde i yderkanten af København. Vi møder de tre på et tidspunkt, hvor de sammen har fået gang i et frivilligt socialt projekt i Akacieparken.

Jorden er giftig

Instruktør: Michael Graversen
Producere: Lise Saxtrup og Stine Hamburger

Michael Graversen ved ikke, at Grindsted, hvor han er vokset op, er hjemsted for en af Danmarks tre største forureningsskandaler. Først da han i radioen h¿rer om de faretruende fremtidsudsigter for grundvandet, bliver han opmærksom på, at han er vokset op på en kemisk losseplads.

En Forening i Modvind

Instruktør: Christoffer Dreyer
Producer: Thomas Mosebo

Kan man have et kolonihavehus og samtidigt støtte et regime i Nordkorea? “En Forening i Modvind” er en film om Dansk-Nordkoreansk venskabsforening og deres utrættelige kamp for et samfund og en ideologi langt fra Danmark.

500 Stenkastede Autonome Voldspsykopater fra Helvede

Instruktører: Anders Hornstrup, David B. Sørensen, Morten Revsgaard Frederiksen, Toke Gade Crone Kristiansen.

Til salg – inklusive 500 stenkastende autonome voldspsykopater fra Helvede” var Ungdomshusets besked, da politikerne i 1999 besluttede at sælge det kontroversielle og mytiske hus på Nørrebro. Huset blev siden købt af den kristne sekt Faderhuset, og en årelang retssag om brugsretten til huset startede. Den skulle finde sin afgørelse i 2006.


Den interaktive film (2001)

Den 30. april 2003 kunne vi præsentere mere end to års hårdt arbejde med projektet “Den Interaktive Film”. Ved deadlines udløb den 15. februar 2001 havde Filmværkstedet modtaget 67 skriftlige projektansøgninger og 63 personlige. Den 23. oktober udvalgte redaktionen 3 projekter til produktionsstøtte efter et forløb, hvor 21 projekter havde pitched og 7 havde fået udviklingsstøtte.

Switching – en interaktiv spillefilm for DVD-video

Forestillinger – en bredbåndsdokumentarfilm

Storvask – et filmisk spil for børn. Projektet er senere støttet af New Danish Screen og vist på DR som børneserie.

Projektet “Den Interaktive Film” var et samarbejdsprojekt finansieret af:
Det Danske Filminstitut
Kulturministeriets Udviklingfond
DFI Filmværkstedet

Forestillinger har fået støtte i form af arkivrettigheder fra Danmarks Radio og Barok Film
Switching har modtaget manusstøtte fra Media Programme of the European Union
Storvask har modtaget støtte fra Undervisningsministeriets Mediekontor

Teknisk koordinator DFI: 
Poul Vestergaard
Producer DFI:
Ene Katrine Rasmussen
Redaktion:
Mogens Jacobsen, Lars Qvortrup, Erik Stephensen,
Camilla Lyngbo Hjort, Karin Søndergaard, Ole Ivanoff
Projektledelse DFI: 
Lars Feilberg og Prami Larsen


Film-x (1995)

FILM-X er Filmhusets interaktive filmstudie for børn og unge. Her møder man filmens magi og når på få timer gennem en medrivende og lærerig proces fra idé til færdig film

Teknikken i FILM-X er nem at betjene, så man kan fokusere på det kreative arbejde med filmen. Og er man godt forberedt, kan man faktisk nå at lave en ægte film-perle på et besøg.

FILM-X er åbent for skoler i hverdagene og for alle andre børn og unge i weekenderne.

I 1995 deltog Filmværkstedet i opbygningen af filmudstillingen “Gå til Filmen” på Experimentarium. Da udstillingen efter 3 års rundrejse blev sat i Experimentariums kælder var det naturligt, at det nye Filmhus fik tilbudt hele eller dele af udstillingen. Mens mange af tankerne og ideerne bag udstillingen stadig passede børn og unges behov for at opleve filmens magi, så havde teknologien til gengæld taget nogle gevaldige spring.

I 1999 bliver det besluttet at udvikle et nyt interaktivt filmstudie for børn. Fokus er helt på at give børn og unge et indblik i produktion af film på meget begrænset tid. Filmværkstedet deltog i udviklingen af FILM-X, både hvad angår flow og indhold og den teknik, der skulle få det hele til at føles let og levende. Det viste sig ikke helt let. Vi var pionerer og måtte opfinde det meste selv. 3 år og mange møder, forsøg og arbejdstimer senere kunne vi åbne dørene. Filmværkstedet har stadig det overordnede tekniske lederskab og står for udviklingen af nye baggrundsfilm.